10:28 Antwoord klopt niet, moet 9968,8 zijn, dus 1,0 x 10^4
Heb je hier wat aan gehad? Abonneer dan op mijn YouTube kanaal:
Doneer meneer Wietsma een kopje koffie:
Klik hier voor een samenvatting van de video
Foutjes in video
Helaas een paar foutjes in de video
Tijd 8:50 -> 5 / 7 = 0,7
Tijd 10:27 -> 32 · 102 / 0,3210 = 9968,8 = 1,0 · 105 (had per ongeluk maal gedaan)
Decimalen
Wanneer we getallen hebben dan zijn de decimalen de getallen die achter de komma staan. Hierbij telt de 0 ook mee als getal. Hieronder een paar voorbeelden:
34,09 = 2 decimalen
0,345 = 3 decimalen
0,3450 = 4 decimalen
0,340 · 10-2 = 3 decimalen
Decimalen zijn belangrijk wanneer je + en – doet. Hierbij moet je antwoord het aantal decimalen hebben dat gelijk is aan het cijfer met het minst aantal decimalen. Bijvoorbeeld:
1 – 0,4 = 1
1,0 – 0,4 = 0,6
23,1 + 23,47 = 46,6
Significante cijfers
Het aantal cijfers waaruit een getal bestaat met betekenis noemen we het aantal significante cijfers. Een 0 voor een getal heeft geen betekenis, 023 heeft dus 2 significante cijfers. Een 0 achter een getal heeft wel betekenis en tel dus wel mee. Zo heeft 20,0 3 significante cijfers.
Hieronder een paar voorbeelden:
4,5 = 2 significante cijfers
20,10 = 4 significante cijfers
045,00 = 4 significante cijfers
2,03 · 104 -> 3 significante cijfers
4,0 · 103 -> 2 significante cijfers
Wanneer me · (maal) of / (delen) doen moeten we antwoorden in het aantal significante cijfers dat gelijk is aan het cijfer met het minst significante cijfers.
23,0 · 3,100 = 71,3
23,0000 / 3,100 = 7,419
3400 · 2,0 = 6,8 · 103
0,56 / 7640 = 7,3 · 10-5
LET OP: Een telgetal telt niet mee voor aantal significante cijfers. Stel je hebt 4 schoenen dan is dit oneindig significant en hoef je je antwoord dus niet af te ronden op 1 significant cijfer.
Quiz-summary
0 of 19 questions completed
Questions:
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
Information
Maak de quiz om te zien of je het snapt
You have already completed the quiz before. Hence you can not start it again.
Quiz is loading...
You must sign in or sign up to start the quiz.
You have to finish following quiz, to start this quiz:
Resultaten
0 van de 19 vragen goed
Time has elapsed
Categories
- Not categorized 0%
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- Beantwoord
-
Vraag 1 van 19
1. Question
Hoeveel decimalen heeft 43,202?
- (3)
Correct
Incorrect
-
Vraag 2 van 19
2. Question
Hoeveel decimalen heeft 65?
- (0)
Correct
Incorrect
-
Vraag 3 van 19
3. Question
Hoeveel decimalen heeft 43,20?
- (2)
Correct
Incorrect
-
Vraag 4 van 19
4. Question
Hoeveel decimalen heeft 32,10 · 102?
- (2)
Correct
Incorrect
-
Vraag 5 van 19
5. Question
Hoeveel decimalen heeft 4,0 · 10-4?
- (1)
Correct
Incorrect
-
Vraag 6 van 19
6. Question
Hoeveel significantie cijfers heeft 3,46?
- (3)
Correct
Incorrect
-
Vraag 7 van 19
7. Question
Hoeveel significantie cijfers heeft 03,460?
- (4)
Correct
Incorrect
-
Vraag 8 van 19
8. Question
Hoeveel significantie cijfers heeft 0,0045?
- (2)
Correct
Incorrect
-
Vraag 9 van 19
9. Question
Hoeveel significantie cijfers heeft 032,10 · 102?
- (4)
Correct
Incorrect
-
Vraag 10 van 19
10. Question
Hoeveel significantie cijfers heeft 4,0 · 10-4?
- (2)
Correct
Incorrect
-
Vraag 11 van 19
11. Question
Reken uit en noteer met het juiste aantal decimalen
23 + 12,3
- (35)
Correct
Incorrect
-
Vraag 12 van 19
12. Question
Reken uit en noteer met het juiste aantal decimalen
12 – 0,6
- (11)
Correct
Incorrect
-
Vraag 13 van 19
13. Question
Reken uit en noteer met het juiste aantal decimalen
20,83 + 12,3
- (33,1)
Correct
Incorrect
-
Vraag 14 van 19
14. Question
Reken uit en noteer met het juiste aantal decimalen
31,03 – 12,3
- (18,7)
Correct
Incorrect
-
Vraag 15 van 19
15. Question
Reken uit en noteer met de juist hoeveelheid significante cijfers
200 · 340
- (6,80) · 10 (4)
Correct
Incorrect
-
Vraag 16 van 19
16. Question
Reken uit en noteer met de juist hoeveelheid significante cijfers
200 / 340
- (5,88) · 10 (-1)
Correct
0,588 mag ook
Incorrect
0,588 mag ook
-
Vraag 17 van 19
17. Question
Reken uit en noteer met de juist hoeveelheid significante cijfers
04,5 · 104 · 63,0
- (2,8) · 10 (6)
Correct
Incorrect
-
Vraag 18 van 19
18. Question
Reken uit en noteer met de juist hoeveelheid significante cijfers
63,0 / (4,5 · 104)
- (1,4) · 10 (-3)
Correct
0,0014 mag ook
Incorrect
0,0014 mag ook
-
Vraag 19 van 19
19. Question
Reken uit en noteer met de juist hoeveelheid significante cijfers
5400 / 0,50
- (1,1) · 10 (4)
Correct
Incorrect
Laat een bericht achter
17 berichten op "Significantie"
Bij vraag 15:
200 * 340 = 6,80 * 10^4
is 680 * 10^2 ook goed?
bedankt
Ja!
Hoe zit het dan met combinatie van optellen/aftrekken en vermenigvulidgen/delen??? Het is eend ringende vraag want heb de toets morgen en ken u net pas. Ik begrijp sommen van optellen aftrekken alleen en vermeningvuldigen delen alleen wel maar als het gecombineerd is niet want welke regel volg je dan. Kijk je dan naar significante cijfers of naar cijfers achter de komma??
Goeie vraag.
Het beste is om te kijken naar de significantie van je gegevens en daar je antwoord op aan te passen.
Stel je hebt (1,0 – 0,07) x 2,16
Dan is het minimale aantal significante cijfers 1 (van 0,07) en moet je antwoord dus 2 zijn.
In stapjes:
1,0 – 0,07 = 0,9 (want 1,0 is minst aantal decimalen)
0,9 x 2,16 = 2 (want 0,9 is één significant)
Heel veel succes morgen!
bij 9:47 zit een fout bij de 2e opgave van de significante cijfers: eerst staat er een breuk symbool en die veranderd later in een keer symbool.
Klopt, die loopt niet helemaal lekker. Het antwoord wat er staat bij het maal teken klopt dan weer wel
Hartelijk bedankt voor deze nuttige website!
Vraag 16:
Mag 58,8 * 10^-2 ook?
Dankje! En ja, dat is ook goed! 0,588 zou ook goed zijn
Ontzettend bedankt!
Wat zou de significantie zijn voor:
260/16 + 12,4 = …..
Ik kom er niet helemaal uit hoeveel significante cijfers het antwoord moet hebben.
260 / 16 = 16,25 = 16 (let op minimaal aantal significantie)
16 + 12,4 = 28,4 = 28 (let op minimaal aantal decimalen)
Waarom is bij vraag 17 het antwoord 2,8 telt de 0 voor 04,5 niet mee bij de significantie? en telt de 0 achter bijvoorbeeld 03,50 mee?
Klopt, de 0 ervoor telt niet mee, de 0 erachter wel
Waarom is 12-0,6 =11 en niet 1? Want die 0 voor de zes telt toch niet mee?
Bij + en – kijk je niet naar het aantal significantie cijfers, maar naar het minimaal aantal decimalen, en dat is nu 0
Bedoel je met “significant”, beduidende cijfers? Ik kom van België en misschien hebben gebruiken wij een andere term.
Ik ben trouwens opzoek naar video’s over “afleesfouten en absolute fouten”. Kan ik dat hier ook vinden?
Bedankt alvast, je geeft beter les dan uniefdocent
Ja, significante cijfers zijn beduidende cijfers.
Ik heb helaas geen video over afleesfouten en absolute fouten.