Mijn naam is Rafal Wietsma. Sinds 2012 geef ik les in Wageningen. Naast het vak natuurkunde en NaSk1 geef ik ook biologie. Ik geef les aan VMBO-TL, HAVO en VWO in bijna alle jaren.
Ik ben in 2015 begonnen met het maken van uitleg video’s voor mijn leerlingen en heb deze ook op YouTube gezet. Hier kregen de video’s steeds meer aandacht en zo ben ik doorgegaan met het maken van video’s.
Op YouTube miste ik echter bepaalde mogelijkheden dus ben ik in 2017 begonnen met deze site. Hier vind je naast al mijn video’s ook veel vragen die je zelf kunt maken.
Het is je waarschijnlijk opgevallen dat er reclames op deze site zijn. Dit doe ik om de kosten die ik maak om deze site in de lucht te houden te dekken en om het voor de bezoekers gratis te houden.
Contacteer Meneer Wietsma?
Laat een reactie achter onder deze pagina, of stuur een mail naar meneerwietsma”at”gmail.com
Laat een bericht achter
339 berichten op "Over Meneer Wietsma"
U bent oneindig bedankt meneer!! Fantastisch werk moet ik zeggen. Heeft u ook filmpjes van biologie? Fijne dag nog!!!
Nog niet, zit er wel aan te denken als ik klaar ben met natuurkunde 😉
Hallo! welk boek gebruikt u voor het maken voor uw filmpjes? ik namelijk nova nask!
Ik probeer de video’s zo te maken dat ze met alle boeken kunnen, maar mijn eerste video’s passen inderdaad beste bij nova
oke bedankt!
Hi meneer Wietsma, heel erg bedankt voor de video’s!
Ik vroeg me alleen het volgende af: Als ik al uw video’s heb bekeken, heb ik dan alle stof gehad die op het VWO behandeld wordt? Of op welk niveau zit ik dan?
Ik heb alle vmbo en havo stof op de site staan, met vwo ben ik nog bezig (quantum nu). Als je echt wilt oefenen voor bv een examen dan raad ik aan om de examen video’s te bekijken, daarbij leg ik 4 examens voor vmbo-tl en 4 examens voor havo volledig uit. Ik ben op dit moment 2 vwo examens aan het maken en die komen er nog voor de examens van dit jaar op. Als je die volledig kunt maken dan snap je alles
uw werk is geweldig. ik steek er veel van op.
graag wil ik leren om een pcb bord maken ,dus dit helpt super.
ik vraag mij alleen nog wel af waar ik precies de componenten voor kan gebruiken, maar dat is denk aan mij
erg bedankt voor uw moeite.
Beste kun je dan langsgaan bij een elektronica winkel. Even googlen welke het beste is in de buurt. Online kan natuurlijk ook, maar mis je de kennis/hulp van iemand die je in de winkel wel kunt krijgen.
Beste meneer Wietsma, ik wil u graag bedanken voor uw video’s. Ik en mijn makkers hebben zo veel geleerd van u. U bent erg duidelijk en u heeft ons allemaal gered van alle moeilijke natuurkunde toetsen. Blijf vooral doorgaan met video’s maken en levens redden!! 🙂
Blij dat ik heb kunnen helpen en ik ga zeker door!
Ik vind uw uitleg heel goed ik heb een voldoende voor mijn toets gehaald maar nu is het een heel moeilijk hoofdstuk kan u ons helpen en uitleg geven. En kom naar Ksg de Breul in Zeist voor een meet & greet. groetjes abi en loubna.
Fijn dat ik heb kunnen helpen. Langskomen gaat helaas niet lukken, maar misschien kan ik jullie via de site helpen wanneer jullie iets niet snappen.
Wat vind u van het boek Stevin? Eerst had ik Nova en vond die ook veel fijner.
Oei, geen ervaring mee. Heb meerdere boeken gebruikt, belangrijkste vind ik niet het boek, maar hoe de docent het gebruikt in de klas.
Beste Mr Wietsma, Ik had een vraag over opgave 23 van het VWO Examen 2018 Tijdvak 1, als u de spanning van R2 berekent met 0,25 * 1,8, waarom moet dezelfde manier ook niet bij R1? Daar wordt alleen 0,71 A genomen. I.P.V. de berekening als R2
Groet
Je weet van die andere tak niet wat de spanningsbron levert. Je weet wel dat wanneer ze samen komen bij punt B de spanningen gelijk moeten zijn dus 12 V – 1,8 x 0,25 is genoeg om de spanning te berekenen die over blijft. Van de andere zou dat Uzp – 2,6 x 0,71 zijn, maar Uzp is onbekend
Hallo meneer Wietsma. Ik zou graag willen weten hoe ik me moet voorbereiden als ik mijn examen op de computer maak?
Ikzelf heb geen ervaring met het maken, of laten maken van een examen op de computer. De beste oefening zou zijn om een oefen examen te maken op de manier zoals je het ook in het echt gaat doen, dus met een computer
U bent een held! Ik leer nu voor mijn examens en uw filmpjes dat u examens doorloopt helpen enorm!
Blij om te lezen dat het helpt en heel veel succes!
Dankuwel!
Wanneer gaat u het VMBO-TL examen Natuurkunde 2019 bespreken? Is dat voor of na de N-term bekend is?
Dit doe ik vaak pas in januari-april 2020 voor de volgende examens, dus na de N-term.
komt een condensator op het vmbo kb examen??
Ja, de werking ervan moet je kennen
Beste meneer Wietsma,
Bedankt voor uw werk. U heeft mij enorm veel geholpen met mijn examen fysica. Het was een enorm moeilijk examen en bijna niemand was er door maar ik ben er door dankzij uw video’s en oefeningen. Ik ben u enorm dankbaar. Ik heb de prijs van een koffietje gedoneerd. U bent echt een goede leerkracht. Wij hebben echt geluk met uw werk en inzet. Bedankt!
Gefeliciteerd! Daar doe ik het voor, niet zo zeer voor de koffie (die zeker gewaardeerd wordt) maar om mensen te helpen! Nogmaals gefeliciteerd!
Hallo meneer, zijn deze filmpjes bestemd voor het havo examen? Heeft u nog een samenvatting die belangrijk is om vóór half 2, op de dag van het examen door te nemen? Bedankt!
Hallo!
Deze link is handig voor het havo examen:
https://meneerwietsma.nl/examen-oefenen/havo/
Ik heb geen hele samenvatting van alles, wat ik aan raad is om de examens te maken en dan mijn video’s te kijken of je het goed had. Als je iets niet snapt kun je de uitleg video nogmaals kijken. Uiteindelijk hoef je niet alles echt te kennen, dus een lastig onderwerp kun je ook overslaan (niet te vaak doen)
Is het kopje met: “Wat moet je allemaal kennen/kunnen voor het HAVO examen?” voor het 2019 examen of is dit outdated en van de vorige examens. Trouwens weet U of dit jaar Elektrische schema’s en lichtbreking schema’s onderdeel zijn van de examenstof van natuurkunde 2019? Heel erg bedankt voor de video’s!
Is van dit jaar, zal inderdaad dit aanpassen in de titel. Elektrische schema’s wel, lichtbreking niet. In dit bestand zie je alles van 2019: https://www.examenblad.nl/examenstof/syllabus-2019-natuurkunde-havo/2019/havo/f=/natuurkunde_havo_2_versie_2019.pdf
U heeft in een YouTube-filmpje het examen 2018 tijdvak 1 uitgelegd. Maar u zei dat we vraag 12 over konden slaan. Maar dat staat niet in het correctiemodel. Daarin staat namelijk dat op pagina 12 vraag 28 kon over worden geslagen. Die laatste 2 vragen van 12 vat ik juist niet.
Je hebt helemaal gelijk! Slordig van me. Antwoord van vraag 12: Als het denken te warm wordt moet het vermogen naar beneden wil je dat het deken afkoelt. Aangezien de spanning gelijk blijft moet de stroomsterkte naar beneden. De weerstand moet dus omhoog. Bij een NTC gaat de weerstand bij warmte omlaag, we willen hier het tegenovergestelde, dus moet het van PTC meteriaal gemaakt zijn
Het is voor dinsdag 14 mei dus dat is gelukt! Als het geluid een grotere afstand moet afleggen moet het geluid harder zijn. Denk aan iemand die verder weg staat, dan moet je harder praten. Om het geluid harder te maken moet de amplitude groter zijn, dus vandaar B. De amplitude is nu nog te klein. Zie deze video over meer over Amplitude: https://meneerwietsma.nl/golven-en-trillingen-geluid-en-licht/geluidssterkte/
dank u wel nu snap ik het
Dank u wel voor de hulp!!
(Helemaal uit Rotterdam)
Komen er ook nog videos over Zonnestelsen en Heelal?
Zet ze op me to do lijst, gaat helaas nog wel even duren
Geen probleem. Misschien voor de examenkandidaten voor volgend jaar. Uw filmpjes hebben mij trouwens enorm geholpen bij mijn examen afgelopen maandag, bedankt voor de ondersteuning!
Graag gedaan en fijn dat ik kon helpen!
Beste Denise de Swaef,
Je hebt helemaal gelijk over de elektronen. Ik gebruik de aapjes om de stroomsterkte (ampère) uit te leggen, niet de elektronen. Ik hoop niet dat ik dit ergens verkeerd heb gezegd of genoteerd, zo wel dan zou ik graag willen weten waar, want dan is dat zeker voor verbetering vatbaar! Pas in mijn video over lading (https://meneerwietsma.nl/elektriciteit/lading/) ga ik naar elektronen toe en leg ik inderdaad uit dat we het vroeger met de + en – verkeerd bedacht hebben en dit nooit hebben omgedraaid.
Met vriendelijke groet,
Meneer Wietsma
Hé Meneer Wietsma,
Ik ben natuurkunde docent en een grote fan. Bij ons op school is Meneer Wietsma een begrip! Mijn leerlingen zouden je graag ’s willen ontmoeten. Als je ooit in Hilversum bent, ben je hier van harte welkom.
Hallo!
Erg fijn dat er dankbaar gebruik wordt gemaakt van mijn uitleg! Ben niet vaak in Hilversum, maar mocht ik die kant op gaan dan laat ik een berichtje achter 😉
U levert enorm goed werk! Bedankt voor uw inzet en moeite, het wordt enorm gewaardeerd!
Graag gedaan! Altijd fijn dit soort comments te krijgen.
Fantastische filmpjes. Heeft u ook video’s van scheikunde?
Groeten van Daan
Dankje! Heb alleen video’s voor natuurkunde, soms een klein beetje scheikunde zoals scheidingsmethoden.
Bedankt voor de hulp! Heel prettig ook met de opdrachten na het kijken van het filmpje, zo weet je of je het begrijpt.
Dankje! En dat is ook belangrijk om te doen, want als je de video snapt dan komt dat ook omdat ik gewoon goed uitleg 😉 Als je de vragen zelf maakt en ze goed hebt, dan snap je het echt zelf!
Heeft u ook filmpjes wat meer relevant is voor de opleiding MBRT, hierbij worden onderwerpen besproken als (in)directe ioniserende straling met de bijhorende formules en uitleg?
Ik denk dat de video’s van https://meneerwietsma.nl/straling/ wat basis geven. Ik weet niet zeker of er in de opleiding iets met kwantum gedaan wordt? https://meneerwietsma.nl/quantum/
Hallo ,
Ik wil graag een fm antenne maken, ik wil graag van u tips ontvangen zodat ik ik het ontvangst kan versterken. prisma magnetich veld etc
Alvast bedankt voor uw reactie Groet Rick
Hallo Rick,
Helaas niet veel verstand van het zelf maken van een FM antenne. Misschien heb je hier wat aan:
https://www.instructables.com/id/Build-your-own-Crude-FM-Radio/
Succes!
dag meneer
hoe oud bent u
Uit het jaar 1984 😉
kunt ook over biologie
Ik geef inderdaad ook biologie op school, maar heb daar geen video’s of oefenopgave van helaas
Beste meneer Wietsma,
Dankzij uw filmpjes begreep ik natuurkunde eindelijk! Ik heb het hele jaar door alleen maar onvoldoendes gehaald, mede door een slechte docent, maar door naar uw filmpjes te kijken voor mijn examen snapte ik het eindelijk, en heb ik een 7,6 gehaald voor mijn havo natuurkunde examen. Heel erg bedankt voor de goede uitleg! Nu heb ik mijn natuurkunde docent laten zien dat ik het wel kan haha.
Super! Van harte gefeliciteerd! Blij dat ik heb kunnen helpen!
Wat is een logische volgorde van de Natuurkunde hoofdstukken? Ik ben van plan dit op mezelf te studeren uit interesse.
Ik veronderstel dat ik het beste begin met
algemene natuurkunde -> snelheid ->
optica ->
Licht ->
krachten
..
Is dit een juist begin? Graag zou ik de juiste volgorde van alle playlists die u heeft hebben. Zo kan ik ze chronologisch afgaan en daarbij veel oefenen. Alvast bedankt
Dat is een ambitieus plan! Maar wel erger goed van je! Ik zou niet beginnen met een vollediger playlist. Maar met steeds de eerste 4-5 video’s.
Er is geen logische volgorde, zijn vaak op zichzelf staande onderwerpen.
Stoffen 1 tm 7
Beweging 1 tm 5
Elektriciteit 1 tm 5
Algemeen 1 tm 3
Geluid 1 tm 3
Licht 1 tm 4
Fantastisch!
Dankuwel door u heb ik mijn hoogste cijfer ooit op natuurkunde gehaald! Een 6.4 op kwantumfysica en gravitatie!
Super! Gefeliciteerd en dat op lastige onderwerpen!
Hoi Meneer Wietsema,
Ik volg uw uitleggen op youtube hartstikke leuk.IK heb een vraag kan ik bijvoorbeeld ook een opdracht naar je toe sturen?
Ja hoor, via Insta is dat denk ik het makkelijkst: meneer.wietsma
hallo, kunt u mij uitleg geven over rekenen met oplossingen
Ik heb deze die daar iets mee te maken heeft, maar nog geen video over concentraties.
https://meneerwietsma.nl/stoffen/massa-volumepercentage/
Beste Meneer Wietsma,
heel erg bedankt voor de filmpjes, ze zijn super informatief en hebben me geholpen met natuurkunde.
hartelijk dank.
PS, krijgt u soms ook negatieve reacties?
Fijn dat ze helpen!
Zoals iedereen op het internet krijg ik ook wel eens negatieve reacties, maar voor iedere negatieve krijg ik 20-30 positieve, dus dat is het zeker waard!
meneer wietsma Wat een legend
Beste meneer Wietsma,
Voor mijn PWS is het van belang dat ik het verschil kan uitleggen tussen de verschillende soorten decibel, dus dB, dB (A), dB (B), dB (C) en dB (D). Ook hoop ik dat u me kan uitleggen wanneer je welke soort het best kan gebruiken en wat de verschillen zijn qua meting.
Ik hoor graag van u.
Hallo Eva,
Ik weet dat voor dB (A) er een correctie plaats vind voor het menselijk gehoor. Wij zijn niet even gevoelig voor alle decibel, sommige horen we beter dan andere en als je die factor meeneemt spreken we van dB (A).
Als geluid heel hard wordt, gaan we het anders ervaren en blijkt een dB (C) filter meer van toepassing te zijn.
dB (B) zit tussen A en C in.
Heel veel meer weet ik er ook niet van, hoop dat je hier iets aan hebt.
boys laten we 10.000 Youtube accounts maken en allemaal op meneer Wietsma abonneren
🙂
In het filmpje over het gelijkrichten van wisselspanning wordt gezegd dat er geen 325 V (piekwaarde) uit ons stopcontact komt maar “gemiddeld” 230 V. Die benaming (gemiddeld) is niet correct en moet in dit geval zijn: effectief. (dit om verwarring te voorkomen met de werkelijke ‘gemiddelde waarde’ van een wisselspanning)
Helemaal waar!
Fijn dat ik kan helpen met mijn video’s!
Als je iets in je boek niet begrijpt kun je het altijd naar mijn instagram sturen: meneer.wietsma. Ik doe mijn best om alle vragen daarop te beantwoorden!
Net even gedoneerd, heel veel succes en plezier toegewenst met uw Engelstalige kanaal,
Gr,
Sam
Heel erg bedankt voor beide!
Beste meneer Wietsma,
Alvast bedankt voor u leerrijke video’s! Zijn de oefeningen en de leerstof ook voor een ASO-richting Wetenschappen van toepassing? Alvast bedankt voor u antwoord!
Beste Jelle,
Graag gedaan!
Ik durf niet te zeggen of de leerstof ook voor een ASO-richting Wetenschappen van toepassing. Heb geen ervaring met die richting 🙁
Complimenten voor de glasheldere uitleg !
Ik doneer 5 koppen heerlijke koffie als dank.
Heel erg bedankt! Worden erg gewaardeerd en geven weer vol op energie om door te gaan!
Dag collega. Net even een paar koppen koffie geregeld voor jou !
Geef zelf les op TL-niveau en maak regelmatig gebruik van jouw filmpjes. Top !!
Mijn dank hiervoor.
Keep up the good work.
Hallo collega!
Heel erg bedankt en fijn dat ik kan helpen.
Geeft zeker energie om door te gaan!
hoi!! je maakt super leuke filmpjesss
I
LOVE YOU
Beste collega,
Nieuwsgierig geworden door het enthousiaste artikel in de Volkskrant van vandaag, ben ik eens gaan kijken op je YouTube kanaal. Helaas kwam ik al snel een storende fout tegen in de filmpjes over trillingen en golven.
Je spreekt consequent over “buiken en knopen” waar je waarschijnlijk ” golfbergen en -dalen” bedoelt.
Een buik is een punt met constructieve interferentie en een knoop is een punt met destructieve interferentie; in een lopende golf is dus nooit sprake van knopen en buiken!
Jan Noij, docent natuurkunde 1974 – 2011.
Beste Jan Noij,
Leuk dat u via het artikel hier terecht bent gekomen.
U heeft helemaal gelijk in de opmerking. Momenteel ben ik bezig een verbeterronde aan te brengen in mijn video’s en neem dit zeker mee!
Meneer onder andere door uw hulp ben ik vorig jaar geslaagd voor mijn MAVO examen en ik strijd nu ook op HAVO! Dankuwel
Super! Gefeliciteerd en heel veel succes!
Ik ben echt uw grootste fan! Blijf voor altijd video’s maken!
hallo, wij zijn leerlingen die een opdracht hebben gekregen om te vragen welke site op app u gebruikt om die stroomkringen te laten zien, alvast bedankt voor uw aandacht.
Zeker, die vind je hier:
https://phet.colorado.edu/en/simulations/category/physics
hallo meneer wietstma, wij zijn leerlingen uit klas 1 wij kijken altijd naar u filmpjes maar nu moeten we zelf een stroomkring maken met een digitale app heeft u die mischien en welke app gebruikt u?
Zeker, die kun je hier vinden:
https://phet.colorado.edu/en/simulations/category/physics