Heb je hier wat aan gehad? Abonneer dan op mijn YouTube kanaal:

Doneer meneer Wietsma een kopje koffie:

Klik hier voor een samenvatting van de video

Als je in de vroege ochtend naar school fiets is er niks zo irritant als een flinke tegenwind. OK, regen zou nog irritanter zijn, maar daar gaat dit onderwerp niet over. De tegenwind zorgt er voor dat de luchtwrijving groter wordt, waardoor je harder moet trappen om dezelfde snelheid te houden. Nu zijn er wel een paar dingen die je hier tegen kunt doen. Je kunt jezelf kleiner maken zodat er minder wind op je komt. Ook kun je meer voorovergebogen gaan zitten zodat je gestroomlijnder wordt. Daarnaast helpt langzamer fietsen natuurlijk ook (maar kun je te laat komen). Als laatste zou het natuurlijk ideaal zijn als de lucht weg zou zijn en er een vacuüm was. (ideaal om te fietsen, niet om te ademen).

 

Alle factoren hierboven hebben invloed op de luchtwrijving en vind je terug in de formule om luchtwrijving te berekenen:

 

Fw,l = ½ ∙ ρwAv2

 

F­w,l = De luchtwrijvingskracht in newton (N)

ρ = De dichtheid van de stof waar je doorheen gaat (ρlucht = 1,293 kg/m3)

w = De luchtweerstandcoëfficiënt: Hoe goed iets gestroomlijnd is. Hoe kleiner het getal hoe beter (geen eenheid)

A = Het frontale oppervlak (area) in vierkante meter (m2)

v = De snelheid (velocity) in meter per seconde (m/s)

 

Dit is voor veel leerlingen een van de eerste formules met 5 verschillende variabelen. Het driehoekje trucje wat ik in mijn filmpjes laat zien kan hier dan ook niet meer en je moet deze formules zelf ombouwen.

 

Let er op dat de snelheid in het kwadraat staat. De snelheid heeft dus de grootste invloed op de luchtwrijvingskracht.






Maak de quiz om te zien of je het snapt

Laat een bericht achter

18 berichten op "Luchtwrijvingskracht"

avatar
ordenen:   nieuwste | oudste
abigail
Bezoeker

u vertelt in het filmpje dat V met de eenheid m/s gaat, in de samenvatting staat daarentegen dat het m/s of km/h kan.
wanneer moet je dus voor V de eenheid m/s of km/h gebruiken?

Angelo Rou
Bezoeker

Klopt het dat vraag 7 van de quiz 1029 is i.p.v 1024.

Eline
Bezoeker

Zou u vraag 1 misschien kunnen toelichten of kan ik ergens uitleg vinden over het omschrijven van formules? Als ik het goede antwoord zie, kan ik het begrijpen, maar ik vind het sowieso lastig om formules met meer dan 3 componenten om te schrijven, dus meer uitleg daarover zou welkom zijn! Nogmaals bedankt voor alles, ik vind uw site erg prettig om natuurkunde te leren!

Koen
Bezoeker

Ik zag een verschil op mijn rekenmachine bij vraag 8. Het ging over √(450 ∙ 2 / 2,1 / 2,4 / 1,293) = 11,5 m/s = 42,3 km/h.
Ik krijg als ik intoets √(450 ∙ 2 / 2,1 / 2,4 / 1,293) = 11,75 m/s = 42,3 km/h.
Het uiteindelijke antwoord is wel goed maar de 11,5 m/s is bij mij 11,75 m/s.
Weet u misschien wat ik fout heb gedaan?

Emma
Bezoeker

Hallo!
Ik zag in uw filmpje dat de luchtweerstandscoëfficiënt geen eenheid heeft. Zou u misschien kunnen uitleggen waarom? Want als ik het zelf bekijk kom ik steeds uit op dat het wel een eenheid heeft.
Alvast bedankt!

Kris
Bezoeker

Hebben de wrijvingskrachten invloed op de remkracht?

Anna
Bezoeker

Hallo,
Ik snap niet waarom bij het omrekenen de 1/2 van 1/2p 2 wordt…
En als je bijv. F= 1/2p x Cw x A x v^2 wil omrekenen naar Cw, waarom mag je dan niet F/v^2/Cw/1/2p doen?
Heel erg bedankt, ik vind uw site en uitlegfilmpjes altijd heel fijn 🙂

Jonathan
Bezoeker

Kunt u laten zien hoe de formule voor het berekenen van de luchtweerstand tot stand komt? is deze afgeleid van een andere formule, en waar komt bijvoorbeeld de factor van 1/2 vandaan? Dankuwel!

wpDiscuz